2008-10-24

Makeuptips

Eftersom jag aldrig tidigare har skrivit ner några makeuptips i bloggen, börjar jag med det viktigaste som självklart är Grunden. Det är A och O för en bra makeup. Utan bra grund blir det heller ingen bra makeup och den håller framför allt inte hela dagen.

1. Hy som är frisk, vacker och "levande" är grunden för en bra makeup. Använd bra hudvård, dvs ansiktsvatten, en bra dagkräm och gärna en primer som gör att din foundation sitter bättre.

2. Efter primern använder vi oss av concealer för att täcka sådant som finnar, kvisslor, blå ringar under ögonen, ytliga blodkärl m.m. Kom ihåg att använda en concealer som går i Din hudton. Dvs en varm eller kall ton. INTE ljus eller mörk. Använd gärna fingrarna då det är lättast att få jämt, snyggt och naturligt och det går bäst in i huden. Det går även använda en pensel/borste med syntethår. Men resultatet blir inte detsamma. Vill du dessutom täcka något ännu mer kan du även blanda concealern med din bareMineral foundation

3. Nu använder du din I.d. bareMinerals foundation för att få en jämn och fin hy, samt lyster till huden. Viktigt är också att du använder rätt borste för att få den täckande effekt du vill ha. Lätt, medium eller väldigt täckande. Det finns lite olika borstar. Här nedan finns två olika. Du kan även komma in till mig så hjälper jag dig att hitta den perfekta borsten för Dig.


4. Upplever du att du fort blir blank? Kanske i T-zonen eller i hela ansiktet (?) då kan du även använda dig av ett mattande puder, Mineral Veil från I.d. bareMinerals. Det lägger du på med borste eller en skumgummisvamp. Svampen kan vara bra till den som blir väldigt blank. Tag Mineral Veil på din svamp och tryck in pudret på dom ställen där du upplever att du blir blank, annars använder du din buffborste.

5. Blir du blank eller randig på ögonlocket? Lägg din foundation, ett tunt fint lager och sedan ett mattande puder på ögonlocken. Jobba in produkten ordentligt och du har en perfekt grund för att du inte ska bli randig och blank.

6. Det viktigaste av allt! Tro inte att allt som heter "Mineral makeup" är likvärdigt med i.d. Det stämmer inte. Det finns inget i klass med i.d. Inget märke överhuvudtaget!

Hoppas dessa tips har hjälpt någon i alla fall. Och funderar du över något, fråga! Jag hjälper gärna till. Fler tips kommer inom kort.

2 kommentarer:

Anonym sa...

=) Åh. Jag hör ju att msåte in till dig snarast (lön på måndag) och handla. Blir ju galen av alla dessa olika produkter. Men i.d. har man ju hört är bra.

KRAM

Anonym sa...

Jag har en fråga, När jag lägger på min foundation (.i.d) så vill ja ha den mer täckande än vad jag nu får. (lägger inte med en Kabuki-borste) bör jag testa den?